Антимонопольний комітет України оприлюднив Звіт за результатами дослідження впливу дій органів місцевого самоврядування (щодо оренди майна комунальної власності) на конкуренцію на регіональних ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами, який було затверджено 20 грудня 2018 року на засіданні Комітету.
Текст Звіту відображає аналіз впливу дій органів місцевого самоврядування на конкуренцію на регіональних ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами, ситуації щодо оренди майна комунальної власності аптечними закладами в розрізі регіонів України та висвітлює заходи органів Комітету з адвокатування конкуренції із зазначених питань.
За інформацією АМКУ, на сьогодні складається ситуація, за якої органи місцевого самоврядування, використовуючи адміністративні важелі, намагаються допускати до участі в запроваджених Урядом соціальних заходах (за якими саме здійснюється обслуговування пільгових категорій населення) переважно комунальні аптеки, власниками та засновниками яких є обласні/ районні/міські ради.
Крім того Комітет зазначає, що в межах жодної з областей відсутні єдині стандартні підходи визначення розмірів орендних ставок для аптечних закладів; в більшості областей України органами місцевого самоврядування встановлюються орендні ставки за оренду майна комунальної власності для розміщення комунальних аптек на значно нижчому рівні, ніж для інших учасників регіонального ринку. Такий диференційний підхід щодо розмірів орендних ставок для аптечних закладів є підґрунтям для вчинення органами місцевого самоврядування антиконкурентних дій.
Відповідно суб’єкти господарювання комунальної форми власності отримують переваги в конкурентній боротьбі не завдяки власним досягненням, а за рахунок зовнішніх чинників, якими є дії органів місцевого самоврядування. Так, надання одному суб’єкту господарювання, що здійснює роздрібну торгівлю лікарськими засобами в певних територіальних межах адміністративно-територіальної одиниці, нижчої орендної ставки порівняно з іншими учасниками того ж самого ринку, фактично призводить до зниження рівня загальних витрат цього суб’єкта господарювання на утримання власної аптечної мережі, що відповідно дає можливість, зокрема, розширення асортименту реалізації товарів, підвищення кількості аптечних закладів у мережі та іншого розвитку підприємства.
Зазначена ситуація призводить до того, що суб’єкти господарювання, які здійснюють господарську діяльність із роздрібної торгівлі лікарськими засобами в адміністративно-територіальних одиницях області, знаходяться в нерівних умовах під час здійснення ними своєї господарської діяльності - підсумовує АМКУ в своєму Звіті.
За наслідками проведеного дослідження та виявлених фактів Антимонопольним комітетом України з метою розвитку дієвої конкуренції на ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами та мінімізації ризиків адміністративного впливу на товарні ринки з боку органів місцевого самоврядування та створення рівних умов для здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами в регіонах України Антимонопольним комітетом України надані обов’язкові для розгляду рекомендації Фонду державного майна України та пропозиції Кабінету Міністрів України:
- про вжиття заходів щодо усунення проблемних питань, викладених у мотивувальній частині Звіту за результатами дослідження впливу дій органів місцевого самоврядування (щодо оренди майна комунальної власності) на конкуренцію на регіональних ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами, для забезпечення недискримінаційного підходу органів місцевої влади до суб’єктів господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами, під час визначення орендних ставок на використання нерухомого майна для розміщення аптечних закладів.
З презентацією звіту можна ознайомитись тут.
З повним текстом звіту можна ознайомитись тут.
За матеріалами АМКУ
тел.: +38 (044) 247-95-91; +38 (073) 015-71-15
вул. Дмитрівська, 45,оф.6, м. Київ, 01135
e-mail: office@pharmliga.com.ua