Підконтрольні лікарські засоби: проблеми доступності та шляхи вирішення

29 січня 2018 року у Міністерстві охорони здоров’я України було проведено круглий стіл на тему: «Проблемні питання у забезпеченні амбулаторних хворих підконтрольними лікарськими засобами». Захід відбувся за участі представників МОЗ, Держлікслужби, керівників закладів охорони здоров’я, виробників ліків, науковців та громадських об’єднань.
В ході проведення круглого столу були підняті нагальні питання у сфері обігу підконтрольних лікарських засобів та розгорнулася широка дискусія між учасниками.

Так, Сергій Шум, директор ДУ «Український моніторинговий та медичний центр з наркотиків та алкоголю МОЗ України» зазначив, що в Україні на сьогодні є невтішна статистика щодо смертності від передозування опіатами і держава наразі робить кроки щодо запобігання цій смертності. Мова йшла про внесення змін до Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, затвердженого наказом МОЗ України від 19.07.2005 № 360 в частині доповнення цього Порядку новою нормою, згідно з якою лікарський засіб «налоксон» (як антагоніст опіатних рецепторів) може відпускатися без рецепта з аптек та аптечних пунктів у кількості 2 мг на один відпуск. Відповідний проект наказу вже винесено на громадське обговорення. Разом з цим доповідач наголосив, що надання домедичної допомоги наркозалежним та запобігання їх смертності при передозуванні оплатами є ускладненим, оскільки на даний час відсутній нормативний порядок надання такої допомоги. З огляду на це було озвучено пропозицію профільному міністерству щодо розроблення та затвердження стандарту надання домедичної допомоги у разі передозування опіатами.

Також учасниками круглого столу жваво обговорювалося проблема ускладненої доступності пацієнтів до опіоїдних знеболювальних ліків. З доповіддю на дану тему виступила Людмила Коношевич, заступник директора ДУ «Український моніторинговий та медичний центр з наркотиків та алкоголю МОЗ України». Доповідач звернула увагу на вкрай низький рівень доступності хворих до лікарських засобів, що містять підконтрольні речовини, і зокрема зазначила, що за цим показником Україна знаходиться на 41-му місці в Європі з 42-х країн. На сьогодні в нашій державі лише 2% аптечних закладів мають ліцензію на реалізацію (відпуск) таких знеболювальних препаратів, а особливо гостро проблема доступності до підконтрольних знеболювальних препаратів стоїть у сільській місцевості.
Людмилою Коношевич було відзначено, що в сусідніх європейських країнах подібної проблеми із доступом населення до знеболювальних опіоїдних ліків не існує, оскільки для європейських аптечних закладів на законодавчому рівні відповідних країн закріплено обов’язок відпускати усі лікарські засоби, у тому числі підконтрольні. В Україні ж на сьогодні не існує законодавчо закріпленого зобов’язання мати в аптечних закладах усі лікарські засоби (повний асортимент, включаючи підконтрольні). З огляду на наявність проблем у забезпеченні хворих підконтрольними знеболювальними доповідачем було запропоновано можливі шляхи їх вирішення. Так, мова йшла про необхідність формування обов’язкового асортименту лікарських засобів для аптечних закладів із включенням до нього підконтрольних препаратів, про обов’язкове включення знеболювальних препаратів для паліативних хворих до програми реімбурсації лікарських засобів. Окремо було відзначено необхідність створення умов щодо економічної привабливості для відкриття комунальних аптек, що відпускають підконтрольні лікарські засоби та окреслено можливі перешкоди для цього. Одним із довгострокових варіантів реформування системи забезпечення доступності лікарських засобів, що мають у своєму складі підконтрольні речовини, за словами доповідача, є внесення змін до законів та підзаконних нормативно-правових актів з метою запровадження єдиної ліцензії на операції (дії) з усіма лікарськими засобами (у тому числі тими, що мають у своєму складі підконтрольні речовини).

Крім того, на засіданні круглого столу було також обговорено проект змін до наказу МОЗ від 19.07.2005 № 360 щодо впровадження електронної форми рецепту Ф-1 та приведення форми рецепту Ф-1 у відповідність до законодавства про використання печаток юридичними особами та фізичними особами-підприємцями. Учасниками заходу було запропоновано одночасно внести зміни також до форми рецепту Ф-3 з метою уніфікації форм рецептів та приведення їх у відповідність до сучасних реалій.

Загалом відбулася широка дискусія з порушених питань між представниками громадськості та контролюючих органів, а присутній на заході начальник управління державного регулювання та контролю у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів і протидії їх незаконному обігу Ігор Стасюк зазначив, що Держлікслужба готова до співпраці з професійною громадськістю.

 

Останні новини

Контакти

тел.: +38 (044) 247-95-91; +38 (073) 015-71-15

вул. Дмитрівська, 45,оф.6, м. Київ, 01135

e-mail: office@pharmliga.com.ua

^
OK