16.09.2020 відбулося засідання комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, на якому було розглянуто проект закону «Про внесення змін до статті 19 Закону України «Про лікарські засоби» щодо здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами» (р. № 3615-1, друге читання).
Присутніми були обговорені ключові положення законопроекту 3615-1.
Так, проектом передбачається, що електронну роздрібну торгівлю лікарськими засобами), а також їх доставку кінцевому споживачу можуть здійснювати суб’єкти господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
При цьому для провадження діяльності з електронної роздрібної торгівлі ліками встановлюється ряд вимог, яким повинен відповідати суб’єкт господарювання.
Зокрема інформація про право суб’єкта господарювання на здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами повинна міститися у Ліцензійному реєстрі з виробництва лікарських засобів (в умовах аптеки), оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами органу ліцензування.
Також передбачено створення Переліку суб’єктів господарювання, що мають право на здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами, який ведеться та розміщується на веб-сайті органу ліцензування, із зазначенням: назви суб’єкта господарювання; адреси місцезнаходження та місця провадження діяльності (із зазначенням конкретних аптечних закладів з яких здійснюється доставка лікарського засобу); дати початку діяльності з електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами; адреси веб-сайту, що використовується для цих цілей. Кожен суб’єкт господарювання, який здійснюватиме електронну торгівлю ліками, повинен бути внесений до цього Переліку у встановленому порядку.
Крім того визначені жорсткі вимоги до веб-сайту суб’єкта господарювання, який має право здійснювати електронну роздрібну торгівлю лікарськими засобами.
Проектом закону врегульовано також питання доставки лікарських засобів, що реалізуються шляхом електронної торгівлі, до споживача: її має здійснювати сам суб’єкт господарювання, який має ліцензію на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами та здійснює електронну торгівлю, за допомогою власної служби доставки, обладнання та устаткування, що забезпечує дотримання визначених виробником умов зберігання лікарських засобів під час їх доставки, або залучені на договірних засадах інші суб’єкти господарювання - оператори поштового зв’язку.
У разі залучення для доставки лікарських засобів кінцевому споживачу інших суб’єктів господарювання, передбачається, що таке залучення відбуватиметься за типовою формою договору про здійснення доставки лікарських засобів кінцевому споживачу, встановленою Кабінетом Міністрів України, яка передбачатиме істотні умови щодо обладнання та устаткування, що забезпечує дотримання визначених виробником умов зберігання лікарських засобів під час їх доставки та зобов’язання дотримуватися цих вимог; а також міститиме положення щодо можливості здійснення контролю за дотриманням умов зберігання лікарських засобів під час їх доставки, як самим суб’єктом господарювання, який здійснює електронну роздрібну торгівлю лікарськими засобами, так і органами державного контролю якості лікарських засобів.
Також здійснення доставки лікарських засобів пропонується дозволити виключно з аптечних закладів, що внесені в перелік суб’єктів, що мають право на здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
Законопроект передбачає і відповідальність (адміністративну та кримінальну) ліцензіата, який здійснює електронну торгівлю ліками, за збереження якості лікарського засобу та дотриманням визначених виробником умов його зберігання, а також адміністративну та кримінальну відповідальність тих суб’єктів, які на договірних засадах залучатимуться для доставки лікарських засобів кінцевому споживачу - за порушення встановлених вимог доставки лікарських засобів відповідно до чинного законодавства. Відповідні законопроекти щодо посилення відповідальності про внесення змін до Кримінального кодексу та КУпАП заплановано внести в парламент найближчим часом.
Окрема жвава дискусія розгорнулася стосовно положення про залучення до механізму електронної торгівлі лікарськими засобами електронних медичних інформаційних систем, оскільки, було зазначено, що такі МІС є додатковою посередницькою ланкою, яка може впливати на кінцеву ціну лікарських засобів у бік її збільшення. Проте рішенням більшості членів Комітету зазначену поправку було схвалено.
За результатами розгляду проекту закону «Про внесення змін до статті 19 Закону України «Про лікарські засоби» щодо здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами» (р. № 3615-1) було вирішено рекомендувати Верховній Раді України прийняти його у другому читанні і в цілому як закон.
тел.: +38 (044) 247-95-91; +38 (073) 015-71-15
вул. Дмитрівська, 45,оф.6, м. Київ, 01135
e-mail: office@pharmliga.com.ua